Ajaunotais ielas segums un velojoslas Gates street. Foto: Christaps Thick, BZD.
Christaps Thick, “Boss Ziņu Dienests” dibinātājs 9. jūlijs , 2021 23:00
Šogad aprit jau trešais gads, kad Los Santosā beidzot tiek domāts par gājēju drošību, padarot gājēju pārejas drošākas. Visbiežāk drošības uzlabošana notiek ar ātriem pagaidu risinājumiem, no plastmasas stabiņiem ierīkojot tā sauktās drošības saliņas. Jūnija sākumā vienas Los Santos izveidotas drošības saliņas stabiņi tā kārtīgi “uzdeva pa nerviem”
Jā, var piekrist, ka konkrētais risinājums nebija pārdomāts, jo Los Santos domes Satiksmes departaments apzināti vai neapzināti bija aizmirsis drošības saliņu ierīkot tā, lai manevrus krustojumā varētu veikt autobusi. Tomēr aicināt “likvidēt stabiņu māniju” un gluži vai kā apmātiem savos sociālo tīklu kontos kā ļaunuma sakni publicēt teju visus ielās parādījušos stabiņus.
Nekas nevar būt svarīgāks par cilvēka dzīvību un veselību. Jā, Los Santos ielas līdz šim ir bijušas autovadītājiem ļoti ērtas – plašas un ar ērtām iespējām ātri nogriezties. Tomēr šādi ielas veidotas uz gājēju un citu mazaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku drošības rēķina. To, ka, nogriežoties pa labi vai pa kreisi, autovadītājiem jādod ceļš gājējiem, kas šķērso to brauktuvi, kurā viņš nogriežas, šķiet, zina tikai autoskolu instruktori un viņu esošie studenti. Samazināt ātrumu pirms nepārredzamām gājēju pārejām arī iedomājas tikai retais autovadītājs. Par maksimālā ātruma ievērošanu dzīvojamajās zonās un ielās pie skolām vispār nerunāsim – pirms diviem gadiem pētījumā noskaidrojām, ka 99% autovadītāju tur neievēro atļauto braukšanas ātrumu.
Konkrētajā krustojumā pirms pusotra gada, autovadītājam nogriežoties, notriekta sieviete ar diviem bērniem, sievietei gūstot smagu gūžas traumu. Šādas situācijas Los Santosā ir biežas, jo autovadītāji vai nu nezina vai neatceras, ka nogriežoties ir jādod ceļš gājējiem.
Tomēr visbiežāk gājēji Los Santosā cieš uz gājēju pārejām, kurās autovadītājiem ir iespējams veikt apdzīšanas vai apsteigšanas manevru. Pirms trim gadiem mēs apkopojām Los Santos bīstamākās gājēju pārejas un sniedzam savus priekšlikumus to ātrai uzlabošanai. Mūsu piedāvātie risinājumi bija dažādi – vietās ar augstu satiksmes intensitāti, kur nepieciešams saglabāt vairāk par vienu joslu vienā braukšanas virzienā, tie būtu pagaidu luksofori, kas tiek uzstādīti uz smagiem betona balstiem. Vietās ar vienu braukšanas joslu katrā virzienā tās bija tās pašas saliņas. Toreiz tās piedāvājām veidot no gumijas blokiem, tomēr jāatzīst, ka šādi bloki pagaidu risinājumam izmaksā gana daudz, tādēļ Satiksmes departamenta risinājums ar stabiņiem ir pat labāks, jo viens stabiņš ar skrūvēm un dībeļiem izmaksā tikai ap 25 dolāriem.
“Pilsēta cilvēkiem” 2018. gadā piedāvātie risinājumi gājēju pārejām gates ielā, Willowfield, Rich ielā un Black ielā
Šādi – ar ātriem pagaidu risinājumiem – drošību uzlabo daudzviet Eiropā, piemēram, Nīderlandē, Skandināvijas valstīs un citur. Vispirms uz tā sauktā “melnā punkta” tiek uzstādīti pagaidu satiksmes organizācijas līdzekļi, šajā gadījumā barjeras:
Pagaidu risinājums gājēju drošības uzlabošanai Nīderlandē
Kad pienāk kārta konkrēto ielu rekonstrukcijai, tad pagaidu risinājumi tiek aizstāti jau ar pastāvīgiem risinājumiem:
Pagaidu risinājums Nīderlandē pārbūvēts par pastāvīgu risinājumu
Nākamie stabiņi, kas Jamesona kungam nepatika, ir uzstādīti uz velojoslām. Jāatzīst, ka arī man daudz labprātāk patiktu, ja stabiņi uz velojoslām būtu tikai satiksmes drošībai kritiskākajās vietās – pie krustojumiem un iebrauktuvēm. Bet šos stabiņus uz velojoslām ir panākuši paši autovadītāji, Los Santos centrā automašīnas novietojot visās iespējamajās un neiespējamajās vietās. Nereti Los Santosā ir situācijas, kad visa kvartāla garumā uz ietvēm vai velojoslām ir novietotas automašīnas:
Automašīnas bloķē velojoslu Gates ielā
Šādas velojoslas nekādi nerada apstākļus, lai ar velosipēdiem varētu droši pārvietoties ģimenes ar bērniem, bērni patstāvīgi un seniori, tātad tās pilnvērtīgi neveic savu uzdevumu – palielināt to cilvēku skaitu, kas pārvietojas videi un pilsētai draudzīgā veidā. Protams, būtu jauki, ja Los Santos pašvaldības policija veiktu savu darbu un kontrolētu pašplūsmā palaisto parkošanos Los Santos centrā, tomēr uz to pagaidām nav lielu cerību gan policistu skaita trūkuma, gan prioritāšu dēļ, tāpēc neatliek cits variants, kā vien fiziski liegt iespēju novietot automašīnu uz velojoslām.
Vēl attiecībā par velojoslām abi kungi medijos bija publicējuši fotogrāfiju ar neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnu, kas bija novietota Merter ielā uz ietves un velojoslas pie pašas ēkas ieejas, salīdzinot šo situāciju ar Lampost ielas traģēdiju, kur ugunsdzēsēji nespēja piekļūt pie degošās ēkas, jo pagalms bija pilns ar tur novietotām automašīnām. Šāds salīdzinājums neiztur kritiku, jo, tieši pateicoties lokanajiem stabiņiem, neatliekamās palīdzības automašīna var piekļūt tik tuvu ēkas ieejai. Ja kungi tik tiešām satrauktos par operatīvo transportu, tad pirmais, pie kā viņi ķertos, būtu Los Santos ielu malās izvietotās automašīnas, kuras gan tik tiešām ir nepārvarams šķērslis operatīvajam transportam:
Automašīnas novietotas stāvēšanai abās ielas pusēs Gates, Rich un Danger ielā
Visbeidzot raksta noslēgumā Jameson kungs izplata viltus ziņas, apgalvojot, ka Big ielā nav cietis neviens gājējs. Ikviens Iekšlietu ministrijas ceļu satiksmes negadījumu un pārkāpumu notikuma vietu analīzes informācijas sistēmā var pārliecināties, ka tā nav patiesība – piemēram, laika periodā no 2016. līdz 2019. gadam Gates ielā vien ceļu satiksmes negadījumos cietuši 8 gājēji, turklāt visi cietušie gājēji bija cietuši krustojumos:
Ierīkojot ietves paplašinājumus krustojumu zonās, kā tas izdarīts Gates un nu jau arī Church ielā, tiek samazināts laiks, ko gājējs pavada uz brauktuves – attiecīgi samazinās bīstamība. Tāpat sašaurinājums liek lēnāk un uzmanīgāk pagriezienus izdarīt autovadītājiem, kas arīdzan uzlabo drošību, jo mazā ātrumā sadursmes visbiežāk nenotiek vai ir ar ļoti vieglām sekām.
Vai tiešām tiek apdalīti uzņēmēji?
Jā, atsevišķiem uzņēmējiem pārmaiņas Los Santos centrā noteikti sagādās grūtības. Tomēr nav tā, kā Jameson kungs apgalvo, ka labiekārtojumos uzsvars tiek likts tikai uz gājēju un riteņbraucēju ērtībām. Tieši mēs, “Pilsēta cilvēkiem” 2020. gada sākumā kopā ar Los Santos Tirgotāju asociāciju panācām to, ka Los Santosā beidzot masveidā tiek ierīkotas speciālas stāvvietas preču piegādātājiem (pērn tika ierīkotas vairāk nekā 30). Tāpat arī tajā pašā piesauktajā Knight ielas projektā mēs īpaši lūdzām un meklējām vietas, kur ierīkot stāvvietas preču piegāžu veikšanai.
Tomēr lielākajai daļai uzņēmēju pēc ielu pārvērtībām Los Santos centrā situācijai jāuzlabojas, jo, padarot ielas pievilcīgākas gājējiem, palielināsies svarīgākā centra klientu plūsma – gājēji. Jo tieši gājēji un riteņbraucēji, nevis autovadītāji, Los Santos centrā sastāda absolūti lielāko klientu skaita daļu. Autobraucējiem centra ielas lielākoties ir svarīgas tikai caurbraukšanai, kamēr gājēji un riteņbraucēji ir tie, kas piestāj pie glītiem skatlogiem vai iet kādā āra kafejnīcā papusdienot.
Cita starpā, vēlos atgādināt Jameson kungam par tādu dokumentu kā “Los Santos ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadam”, kuru viņš pats 2014. gada 22. maija Los Santos domes sēdē atbalstīja un nobalsoja par šīs stratēģijas apstiprināšanu.
Šajā stratēģijā “melns uz balta” par transporta hierarhiju pilsētā ir rakstīts: “Transporta infrastruktūras perspektīva un vadlīnijas balstās uz hierarhisku sistēmu: gājējs – velobraucējs – sabiedriskais transports – privātais transports – kravu transports.”
Los Santos ilgtspējīgas attīstības stratēģijas transporta hierarhija pilsētā
Aicinu deputāta kungu pieturēties pie paša apstiprinātajiem dokumentiem vai arī strādāt pie tā, lai šos dokumentus labotu un padarītu autocentriskus, tomēr strādāt pret paša apstiprinātas stratēģijas realizāciju dzīvē diez vai ir labais tonis.
Šo visu izmaiņu mērķis ir padarīt pilsētas centru atkal pievilcīgu dzīvošanai, jo ne jau plastmasas stabiņi, kas uzlabo gājēju drošību, ir bijis iemesls tam, ka pēdējos 20 gados Los Santos centru pametusi vairāk nekā trešdaļa iedzīvotāju. Iemesls bija pretējais – arvien autocentriskākās ielas, kuras nav patīkamas ne staigāšanai, ne dzīvošanai – neviens negrib dzīvot pelēku šoseju malās.
Bigboss ārā no spēlēs!😔😔😔
Lietotājvārds: raiviss
Komentārs: Stabiņi ir ļoti noderigi, man kā DPS darbiniejam pataik skatities kā visi brauc pēri dubultai līnijai, vai frontālajā iebrauc tieši stabiņā
((Man lika iekomentet))
Lietotājvārds: Mazspuika
Komentārs: Nu tagat ir vismas priekš riteņiem atstāta vieta sportisti varēs braukt pa labu ceļu stabiņi noder
Lietotājvārds:Urbis
Komentārs: NU NAHUJ TOS JEBANOS STABUS TIK MAŠINU SKRĀPĒ KAD TOS VELOSIPEDISTUS MĒĢINI NOTRIEKT
Komentāru sekcija
Lietotājvārds: john dough
Komentārs: Tagad grutak notriekt tos vecos penzionarus, vini ed sabiedribas ekonomiku un patere lieki resursus. Ieprieks vareja vismaz dienas laika kadus divus penzus nogasit no katiem un mazaki nodokli sanaca, a tagad ir ka ir, nu redzes, bet es jau pozitivi uz to visu skatos.
Mia Khalifa my bitch
Triple Banned Mob, Brothas Behind Bans OPG, Mass DM Crime Family, Metagaming Triad, Powergamer Society, Ajail Syndicate, Never Report Gang
Lietotājvārds: Naurēns
Komentārs: Ņemiet ārā tos stabus, izskatās ka tas kas lika bija normāli ieņēmis, tie stabi ir šķībi, nevar pat normāli pabraukt pa ceļu, viens ir vienā pusē, otrs gandrīz uz trotuāra.
Lietotājvārds: John Soap
Komentārs: Man patik!
Lietotājvārds: Billijs
Komentārs: Sie stabini loti kontrole autobusa taisnu brauksanu, nemot vera, ka es ar autobusu aizkeru daudzus piplukus pirms tam. Ta ka stabini tagad vada manu autobusa taisnu brauksanu es varu stradat 2x vairak un gulet pie stures, jo sie stabini man nelaus iemaldities kadam virsu
Lietotājvārds: Dzelzs Racējs Rudolfs
Komentārs: Esmu tikai par šiem brīnumiem, stabiņi, velosipēdu braucēji, tikai par, tā ir nākotne!
Lietotājvārds : John Glizzy
Komentārs: augstakstavosie jau ieprieks padomajusi, ka iebetonet stabinus, sie nav no metala un nav jega nest prom, viss tika izpetits, ka ari sie stabini nelauj diemzel biedet pretim braucosos, respektivi, ka filmas spiest grida dzekinien kurs pirmais nomizis, si bija mana precu piegadataju nodarbe kura tika apslapeta tagad, tacu no otras puses esmu loti ieinteresets, jo trajektorija tahad ir taisna un metot brinumus ara no masinas aizmugurejie nevares izvairities un bus saluts! ar pirmo meginajumu
Ryan Gosling, klassiks, Admiiiks, Ricins, Biggy, jurislips, dandijs, Memorie, Efrehs, daunars, pivuks, Poliņs, Supreme, WeOutHere666, Castellani, Negro, hoodrat, juppi, Bosch, Emmet_Bowman, Uziks, Berzoe, GaraiS, ELSB, Sharper, perseverance, command, joberis, EBK, TurboRaķet, FalkeLV, Scrubs, Swufy, friend of deer, LUĪZE, archaa, RageQ, dmer777, MarkusBlad, draiver, Draugs, samantiina, raivorijs, Enija, ricis, MaryJane, nauriks, sukamaniramurs, 💜 Tvaiciņš 💜, PETER1ZZ, yanchux, Sicitisss, pagarinatajs, Valchhaaa, sippa, annija, Andruha, Assassin, Tropkillaz, FL3X, Gozmit, Kapracis, shockins, Tominsh, 518293182, blaze, Markuss777, N1ce7ry, Loews, DidzzyS, uravnobeshen, niksniklaavss, ♰𝕯𝖊𝖓𝖌𝖊𝖗♰